Stor Dansk Bank opretter solsikkelinje13. marts 2024

Stor Dansk Bank opretter solsikkelinje

Del

Stor dansk bank går forrest: Åbner Solsikkelinje for deres kunder

Nordea var den første bank i Danmark til at tilmelde sig Solsikkeprogrammet, der sætter fokus på inklusion og tilgængelighed for personer med handicap, der ikke altid er åbenlyse. I filialerne er bankens ansatte derfor altid klar med ekstra hjælp, hvis en kunde kommer ind med solsikkesnoren om halsen. Den kan bæres, hvis man vil vise, at man har særlige udfordringer. Nu bliver det også muligt på forhånd at gøre opmærksom på særlige behov, når man ringer til banken. Det skriver de i en pressemeddelelse. ”Alle kan have spørgsmål til privatøkonomien eller drømme at spare op til. Og i Nordea skal alle vide og mærke, at de er velkomne, præcis som de er. Vores vigtigste opgave er at hjælpe vores kunder bedst muligt. Derfor er jeg rigtig glad for, at vi igen går foran – nu med en dedikeret telefonlinje, så vores kunder med behov for særlig støtte ved, at de bliver mødt med hensyn og forståelse i den anden ende,” siger Mads Skovlund, bankdirektør med ansvar for Nordeas danske privatkunder og landechef i Nordea Danmark.

Læs også  Togdrift lukkes ned i 4 uger efter alvorligt dæmningsskred

I stedet for at ringe til Nordeas kundeservicenummer på 70 33 33 33 kan personer med et usynligt handicap ringe på 70 22 13 14. Telefonnummeret tager hensyn til, at det for blandt andre ord- og talblinde kan være svært at holde rede på numre med mange ens tal.

Ringer man via Solsikkelinjen, behøver man ikke fortælle om sit handicap, men Nordeas kundeservice ved på forhånd, at der er behov for ekstra støtte. De ansatte i Nordeas kundeservice er også blevet trænet i, hvordan de bedst muligt skaber ro og plads i samtalen. Og det kan gøre en stor forskel, siger Dorte Nørregaard, som er direktør i Videnscenter om handicap. ”For mange mennesker med usynlige handicap kan telefonsamtaler være en ubehagelig eller ligefrem skræmmende oplevelse, fordi personen i den anden ende ikke er forberedt på, at samtalen måske kræver lidt ekstra tid og tålmodighed. Derfor giver det stor tryghed at vide, at man bliver mødt med forståelse, og at man kommer til at tale med en, der ved, at der måske er brug for ekstra hjælp.”

Læs også  Stjal sprut og salat: Tyveri eskalerede til vold og trusler

Det er Solsikkeprogrammet, der i samarbejde med Videnscenter om handicap har introduceret solsikkekonceptet i Danmark. Både Solsikkeprogrammet og Videnscenter om handicap har hjulpet Nordea med træning og udformning af rammerne for den nye Solsikkelinje.

FAKTA – hvad er et usynligt handicap?

Hver femte dansker har et handicap, der giver udfordringer i hverdagen – fx når man skal ringe til banken. Et usynligt handicap kan fx være hjerneskade, Parkinsons sygdom, høre-, tale- eller synshandicap, ADHD, angst, Tourettes syndrom, epilepsi, kroniske smerter, ordblindhed og PTSD.

Fængslet mand skaffede ‘hvide bude’ på Facebook

14. august 2025

Krimi

Fængslet mand skaffede ‘hvide bude’ på Facebook

Storebæltsbroen lukker flere gange næste uge – her er tidspunkterne

14. august 2025

Nyheder

Storebæltsbroen lukker flere gange næste uge – her er tidspunkterne

Forbrugere advares – vegetarret indeholder kød

14. august 2025

Nyheder

Forbrugere advares – vegetarret indeholder kød

de høje madpriser

14. august 2025

Nyheder

Mette Frederiksen: Vi skal undersøge de høje madpriser

Voldsom skovbrand i Spanien koster to brandfolk livet

14. august 2025

Nyheder

Voldsom skovbrand i Spanien koster to brandfolk livet

Syv mistænkte løsladt i sag om vold mod 17-årig

14. august 2025

Krimi

Syv mistænkte løsladt i sag om vold mod 17-årig

Kioskejer i stor kokainsag – anklager kræver udvisning

14. august 2025

Nyheder

Kioskejer i stor kokainsag – anklager kræver udvisning

rand ombord på Mærsks kæmpecontainerskib

14. august 2025

Nyheder

Brand ombord på Mærsks kæmpecontainerskib

Politiaktion og hemmeligt retsmøde – ingen får svar

14. august 2025

Nyheder

Politiaktion og hemmeligt retsmøde – ingen får svar