Letbanens etape 2: Klar til start i 2032 trods højere omkostninger20. september 2024

Letbanens etape 2: Klar til start i 2032 trods højere omkostninger

Del

Efter lange forhandlinger og økonomiske udfordringer er der flertal for letbanens etape 2, som vil forbinde Odense centrum med Seden og Vollsmose. Projektet forventes at åbne i 2032 og skal styrke byens kollektive transport.

I 2032 kan odenseanerne se frem til at tage en ny tur med letbanen, når etape 2 åbner. Det blev besluttet torsdag aften, hvor seks af byrådets otte partier underskrev en aftale, der sikrer flere midler til folkeskoler, ældrepleje og ikke mindst letbanens udvidelse.

Denne nye strækning vil forbinde Odenses centrum med Seden og Vollsmose. Men projektet har ikke været uden modstand. De seneste år har der været uenighed blandt byrådets partier og borgerne i Odense, særligt når det gælder økonomien bag etape 2.

Højere Omkostninger end Forventet

De nyeste beregninger viser, at etape 2 vil blive dyrere end oprindeligt antaget. Det anslås nu, at projektet vil koste 1,78 milliarder kroner – en stigning på 292 millioner kroner. Odense Kommune skal betale 1,1 milliarder kroner af dette beløb, hvilket er 150 millioner mere end først beregnet. Derudover vil det årlige driftsbudget stige med 15 millioner kroner til i alt 60 millioner kroner.

Læs også  POLITI: Efterlyst dreng fundet i god behold

På trods af disse økonomiske udfordringer, er der nu flertal for projektet, efter at Det Konservative Folkeparti sent torsdag aften skiftede holdning og underskrev forliget. Rådmand Søren Windell udtalte i den forbindelse:

“Vi anerkender, at der er et flertal for etape 2, og vi kan også se de store potentialer i udviklingen af Vollsmose og områdets kollektive trafik. Det er en samlet plan, vi har sagt ja til.”

Dette belyser Fyens Stiftstidende.

En Kollektiv Trafikplan for Fremtiden

Etape 2 vil strække sig over 9,2 kilometer mellem Sukkerkogeriet og Seden og inkluderer 10 nye stationer. Da der allerede er lagt skinner på næsten halvdelen af ruten, vil det kun være nødvendigt at anlægge yderligere 4,9 kilometer spor. Der skal også indkøbes otte nye letbanetog for at betjene den nye rute.

Udvidelsen er en central del af Odense Kommunes ambition om at fremme kollektiv transport, både i de nordlige og sydlige dele af byen. Med et stærkere netværk af letbane og højfrekvente busser håber kommunen at skabe en mere bæredygtig og effektiv bytrafik.

Læs også  LIGE NU: Stopper salget omgående!

Selvom projektet har mødt modstand undervejs, står det nu klart, at Odense kan se frem til en udvidet letbane, der skal styrke byens infrastruktur og binde byens forskellige områder bedre sammen.

lügger-bosser risikerer straf for brud på EU-regler

27. juni 2025

Nyheder

Flügger-bosser risikerer straf for brud på EU-regler

Fireårig ramt af 100 kilo tung glasdør i børnehus

27. juni 2025

Nyheder

Fireårig ramt af 100 kilo tung glasdør i børnehus

Fyns Politi advarer – falske pengesedler cirkulerer på Tinderbox

27. juni 2025

Krimi

Fyns Politi advarer – falske pengesedler cirkulerer på Tinderbox

Kvinde afgået ved døden

27. juni 2025

Krimi

Kvinde afgået ved døden

Denne by topper som Danmarks voldeligste

27. juni 2025

Nyheder

Denne by topper som Danmarks voldeligste

Fup med falsk navn kostede kvinde en fængselsdom

27. juni 2025

Nyheder

Fup med falsk navn kostede kvinde en fængselsdom

Rekordår for akuthelikoptere: Mere end 11 udrykninger dagligt

27. juni 2025

Nyheder

Rekordår for akuthelikoptere: Mere end 11 udrykninger dagligt

Sommerferien begynder – risiko for massiv trængsel på motorvejene

27. juni 2025

Nyheder

Sommerferien begynder – risiko for massiv trængsel på motorvejene

erhvervsleder dømt for millionbedrageri

26. juni 2025

Nyheder

erhvervsleder dømt for millionbedrageri