Skole forbyder Sociale Medier for elever
Kilde Dr.dk
Odense-privatskole Forbyder Sociale Medier for Elever under 13 år
Henriette Hørlücks Skole i Odense har besluttet at forbyde brugen af sociale medier som TikTok, Snapchat og Instagram for deres elever under 13 år. Forbuddet kommer som en reaktion på de udfordringer, som skolen har observeret blandt de yngste elever, når det kommer til deres interaktioner online. Ifølge skolen er problemer som upassende kommentarer og udelukkelse fra vennegrupper blevet mere og mere udbredte og påvirker elevernes trivsel negativt.
Stigende Udfordringer med Sociale Medier Henriette Hørlücks Skole, en privatskole i Odense med både danske og internationale elever, har oplevet, at de sociale medier i stigende grad bliver en kilde til konflikter blandt de yngste elever. Skolens ledelse forklarer, at mange elever under 13 år endnu ikke har de nødvendige redskaber til at håndtere de komplekse sociale dynamikker, som platforme som TikTok og Snapchat skaber. Eleverne kan blive udsat for både sårende kommentarer og eksklusion fra vennegrupper, hvilket kan føre til følelser af ensomhed og lavere selvværd.
Et Forbud til Elevernes Bedste Med indførelsen af dette forbud ønsker skolen at skabe et tryggere miljø for deres elever, hvor de kan udvikle sunde relationer og fokusere på deres faglige og personlige udvikling uden den negative påvirkning, som sociale medier kan have i en tidlig alder. Skolen erkender dog, at de sociale medier er en stor del af unges liv, men understreger samtidig vigtigheden af at lære at navigere i det digitale univers på en ansvarlig måde.
Løbende Dialog og Støtte til Forældre Henriette Hørlücks Skole lægger vægt på, at forældre også spiller en vigtig rolle i denne proces. Derfor vil skolen arbejde tæt sammen med forældrene for at støtte dem i at hjælpe deres børn med at forstå og bruge de sociale medier fornuftigt, når de bliver ældre. Forbuddet er en del af skolens overordnede indsats for at sikre elevernes trivsel og skabe en positiv og inkluderende skolekultur.
Dette initiativ reflekterer en bredere bekymring i samfundet over de potentielle skadelige effekter af sociale medier, især blandt børn, der endnu ikke har den følelsesmæssige modenhed til at håndtere de udfordringer, platformene kan medføre.
Med dette tiltag håber skolen at være med til at forme en generation, der både kan forstå og navigere i det digitale landskab på en sund og balanceret måde.