Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi modtager flere anmeldelser om svindel rettet mod ældre borgere. Pårørende opfordres til at advare deres kære.
Fredag modtog Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi flere anmeldelser fra ældre borgere, der havde været ofre for telefonbedrageri.
En af sagerne involverede en 93-årig mand fra Næstved. Han blev kontaktet af en person, der udgav sig for at være bankansat fra Nordea. Den falske bankmand fortalte, at mandens dankort var udløbet, og at han skulle have et nyt. Kort tid efter dukkede en person op for at afhente det gamle kort. Heldigvis blev kortet spærret, inden det kunne misbruges.
En anden hændelse fandt sted i Mern, hvor en 86-årig kvinde blev udsat for en lignende svindel. Hun blev informeret om, at der var overført et beløb fra hendes konto til Spanien. En person, der udgav sig for at være fra banken, afhentede hendes betalingskort og formåede også at få nogle guldsmykker med til “sikker opbevaring” i banken.
Senere samme dag blev en 92-årig mand fra Glumsø også forsøgt bedraget, men i dette tilfælde lykkedes det ikke gerningsmanden at gennemføre svindlen.
Politiet opfordrer pårørende til ældre og andre mindre rutinerede internetbrugere til at tage en samtale med dem om, hvad de skal gøre, hvis de modtager mistænkelige opkald. Det er vigtigt at være opmærksom på denne type svindel og vide, hvordan man undgår at blive snydt.