Alarmklokker i Skolen: Teknologiens Forstyrrelse af Elevers Fokus
En stor del af danske skoleelever oplever, at teknologi stjæler opmærksomheden i klasselokalet. En ny undersøgelse fra grundskolepanelet, nedsat af Børne- og Undervisningsministeriet, afslører, at mere end hver tredje elev i 6. og 8. klasse føler sig distraheret af smartphones eller computere i undervisningen. Disse tal har fået minister for børn og undervisning, Mattias Tesfaye (S), til at reagere kraftigt.
– Det er virkelig alarmerende tal, siger han og understreger, at skolen ikke skal være en forlængelse af teenageværelset.
Teknologi som forhindring for læring
Ifølge Mattias Tesfaye spiller teknologi en stor rolle i mange unges hverdag, men når det går ud over koncentrationen i skolen, er der behov for handling. I en pressemeddelelse opfordrer han til en skærpet indsats mod distraktioner. Hans budskab er klart: Mobiltelefoner skal låses inde, og computere bør forblive i tasken, medmindre de bruges til konkrete læringsaktiviteter.
– Vi kan ikke forvente, at børn lærer noget, hvis de konstant bliver forstyrret af sociale medier, spil eller notifikationer. Skolen skal være et sted, hvor der er ro til fordybelse, siger han.
Strammere kontrol med internettet
En del af ministerens løsning er at begrænse adgangen til internettet gennem en firewall, der blokerer for alt det, der kan stjæle elevernes fokus. Onlinespil, shopping, TikTok og andre sociale platforme nævnes som eksempler på indhold, der bør være utilgængeligt i skoletiden. Målet er at skabe et læringsmiljø, hvor eleverne kan koncentrere sig om undervisningen uden konstante forstyrrelser.
En udfordring for skolerne
Undersøgelsen sætter fokus på en stigende udfordring for folkeskolerne: Hvordan balancerer man teknologiens muligheder som læringsværktøj med dens potentiale for at distrahere? For mange elever er computere og smartphones blevet uundværlige i hverdagen, men skolen har en vigtig rolle i at lære børn og unge at bruge teknologi med omtanke.
Forældre og skolens ansvar
Mattias Tesfaye understreger, at løsningen ikke kun ligger hos eleverne selv. Han opfordrer både skoler og forældre til at tage et fælles ansvar for at hjælpe børnene med at navigere i en digital verden.
– Vi skal lære vores børn, at der er tidspunkter, hvor det er vigtigt at lægge mobilen væk og fokusere på det, der virkelig betyder noget. Det er ikke kun en opgave for skolen, men også noget, vi som forældre skal støtte op om, siger han.
En nødvendig debat
De alarmerende tal fra grundskolepanelet har sat gang i en vigtig diskussion om teknologiens rolle i undervisningen. Hvordan kan skoler skabe de bedste rammer for læring i en digital tidsalder? Samtidig rejser det spørgsmål om, hvordan man bedst forbereder børn og unge på at bruge teknologi ansvarligt og målrettet.
Med ministerens klare udmelding er der lagt op til, at både forældre, lærere og politikere må finde fælles løsninger på denne udfordring. Kun sådan kan skolen forblive et sted, hvor læring og fordybelse er i fokus.