Orkla Denmark har besluttet at afslutte samarbejdet med en velkendt YouTuber, rapporterer DR.
Mads Gottlieb, en del af YouTube-gruppen “Gutterne”, har tidligere deltaget i chipskonkurrencen “Kims Chips Battle”, hvor populære influencere skaber deres egne chipssmag. Imidlertid vil Mads Gottlieb ikke længere være en del af denne konkurrence. Ifølge DR skyldes dette, at han på platformen Twitch har streamet sig selv, mens han spillede online spillemaskiner live. Med sine 63.000 følgere på platformen, hvoraf mange er børn og unge, har dette ført til Orkla Denmarks beslutning om at afbryde samarbejdet med ham.
Kim Ege Møller, kommunikationschef hos KiMs Chips Battle, udtalte til DR: “KiMs Chips Battle ønsker på ingen måde at blive associeret med gambling. Derfor har vi meddelt Gutterne, at vi ikke længere ønsker, at MadsenGaming deltager i kampagnen.”
I februar blev Orkla Denmark kritiseret af Forbrugerrådet Tænk for at målrette Kims Chips Battle mod børn, da mange af influencerne, der deltager i kampagnen, har en stor følgerskare af børn og unge.
“Forum for Fødevarereklamer” blev nævnt som en instans, som Orkla Denmark er villig til at samarbejde med for at rette eventuelle kritikpunkter. Kim Ege Møller udtalte: “Hvis der er noget, de mener, er for børnerettet, så vil vi straks rette os efter det. Det kan vi gøre fra dag til dag.”