En dansk influencer har fået en bøde på 60.000 danske kroner efter at have brudt markedsføringslovens forbud mod at lave skjult reklame på sociale medier
Det oplyserer Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
I pressemeddelelsen fremgår det at influenten ikke havde markeret betalt indhold som reklame på sin blog og Instagram.
Den ulovlige reklame skulle eftersigende være delt på sociale medier fra marts 2017 frem til december 2018 – fordelt ud på 17 opslag med diverse indhold fra både tøj- og skomærker, skønhed og restaurantbesøg.
Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen fortæller:
”Influenter har et ansvar for at gøre det tydeligt for deres følgere, hvis der er tale om reklame. Det havde den pågældende influent ikke gjort, og derfor var det en overtrædelse af markedsføringslovens forbud mod skjult reklame.”
Derudover anbefaler Christina Toftegaard Nielsen, at man tydeligt markerer opslag med #annonce, #reklame, mv. så modtageren på intet tidspunkt er i tvivl om at dette er betalt reklame. ‘
Istedet havde influenceren i flere tilfælde tilføjet sine opslag med #ad, #spons eller #GAW, men ifølge Forbrugerombudsmanden er dette slet ikke tilstrækkeligt.
Det oplyses i pressemedelelsen ikke hvem den danske influencer er, samt oplyses hverken køn eller alder på vedkommende. Udover at influenceren skulle have mange følgere på de sociale medier.
Christina Toftegaard Nielsen, oplyser dog at bøden på de 60.000 kroner er betalt.
Foto: Pexels
Kilde: