Ny undersøgelse viser stigende kønsforskel i folkeskolens matematikresultater, hvor drengene nu har fordoblet deres forspring over pigerne.
En ny rapport viser, at danske skoleelevers niveau i matematik stort set har været uændret de seneste fire år. Alligevel er der sket en markant udvikling i kønsforskellene: Drengene har distanceret sig yderligere fra pigerne, der er kommet længere bagud.
Dette fremgår af Timss-undersøgelsen 2023, som hvert fjerde år måler faglige niveauer i matematik og naturfag blandt elever i 4. klasse verden over.
Dette belyser TV Midtvest.
Ifølge Rune Müller Kristensen, medforfatter til rapporten og lektor ved DPU, Aarhus Universitet, peger udviklingen på en stigende kønsulighed i uddannelsessystemet.
“Der har altid været en forskel mellem drenge og piger, men nu er den mere end fordoblet. Det er en voldsom forøgelse af drengenes forspring,” udtaler han.
Rapportens resultater sætter fokus på behovet for at undersøge årsagerne til den stigende forskel og overveje, hvordan piger bedre kan støttes i deres matematiske udvikling.