Succesfuldt salg baner vej for tidligere afgiftsændringer
Danmark oplever i disse år en markant stigning i salget af elbiler, og det giver anledning til, at der bør ses nærmere på de nuværende afgifter på elbiler. Ifølge Lars Gårn Hansen, miljøøkonomisk vismand og professor ved Københavns Universitet, er udviklingen så positiv, at det kan være hensigtsmæssigt at hæve afgifterne på elbiler hurtigere end oprindeligt planlagt.
I et interview med Ritzau udtaler han, at de økonomiske og miljømæssige forhold nu muliggør en tidligere indførelse af ensartede afgifter på elbiler og fossilbiler. “Når salget af elbiler er så stærkt, som vi ser nu, kan vi begynde at harmonisere afgifterne tidligere, hvilket også vil bidrage til at sikre en mere retfærdig fordeling af afgiftsbyrden mellem biltyperne,” forklarer Gårn Hansen.
Dette belyser Ritzau ifølge TV2.
Hurtigere harmonisering af afgifter
Tidligere planer om gradvist at indføre samme afgiftsniveau for elbiler og fossilbiler var baseret på en forventning om, at elbilsalget først ville tage fart i løbet af de kommende år. Men med de nuværende salgstal og en bredere accept af elbiler som et miljøvenligt alternativ til traditionelle biler, vurderer Gårn Hansen, at den politiske tidsplan for afgiftsændringer kan fremskyndes.
Dette vil også understøtte regeringens ambitioner om at reducere CO₂-udledninger og sikre, at omstillingen til grønnere transportmidler sker på en økonomisk ansvarlig måde.
Balancerede afgifter for at styrke markedet
Ifølge vismanden handler det ikke kun om at hæve afgifterne, men også om at skabe en balanceret struktur, der ikke bremser den grønne omstilling. “Vi skal sikre, at elbiler fortsat er attraktive for forbrugerne, samtidig med at vi tager hensyn til statens indtægter og de langsigtede mål for miljøet,” understreger han.
Samtidig kan ensartede afgifter reducere risikoen for skævvridning af markedet og sikre, at alle bilkøbere bidrager ligeligt til samfundets samlede udgifter, uanset om de vælger en elbil eller en fossilbil.
Denne anbefaling kan muligvis skabe debat blandt både politikere og bilindustrien, men den stigende efterspørgsel efter elbiler giver et stærkt fundament for at overveje justeringerne.