Flere elkunder får medhold: Selskaber må tilbagebetale fejlopkrævede beløb
Ankenævnet på Energiområdet har givet 17 forbrugere ret i klager over urimelige efterregninger – flere sager end tidligere år.
Flere danske elkunder har i år fået medhold i klager over deres elselskaber, efter at de uberettiget var blevet opkrævet ekstra betaling. Ifølge en ny pressemeddelelse fra Ankenævnet på Energiområdet under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i alt 17 kunder enten fået medhold eller indgået et forlig med deres selskab.
Sagerne handler om såkaldte korrektionsopkrævninger, hvor elselskaberne ændrer tidligere opgjorte beløb og kræver yderligere betaling fra kunderne. I flere tilfælde har nævnet vurderet, at selskaberne ikke har haft tilstrækkeligt grundlag for ændringerne – og derfor skal tilbagebetale pengene.
Ifølge Ankenævnet oplever flere forbrugere usikkerhed omkring deres elregninger, særligt i perioder med store prisudsving. Nævnet opfordrer elkunder til at holde øje med deres regninger og reagere, hvis noget virker forkert.
Kilden til oplysningerne er Ankenævnet på Energiområdet / Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.