X

Flere supermarkeder indfører nyt initiativ

Dagligvarebutikker

Flere af landets supermarkedskæder vil inden længe være en del af et nyt initiativ, der skal få forbrugeren til at tænke mere over hvad man smider ud i skraldespanden, når man kigger på ‘bedst før’-datoen

Der er tale om cirka 900 dagligvarer, som vil få en ny markat på emballagen.

Dagrofa-kæderne Meny, Spar, Min Købmand og Letkøb, vil nemlig sætte et nyt markat på egne varemærker Gestus, OMHU, Grøn Balance og First Price.

Ved ‘bedst før’ mærkningen vil der nemlig blive tilføjet følgende bemærkning: ”ofte god efter” – hvilket skal få forbrugeren til at overveje en ekstra gang, om det virkelig er nødvendigt at smide produktet ud, selvom datoen er overskredet.

Det skriver B.T.

Initiativet kommer i forbindelse med det fokus der netop er på, at bekæmpe madspild, samt belastningen af klimaet.

”Teksten ‘ofte god efter’ på alle vores egne varer med holdbarhedsmærkningen ‘bedst før’ tydeliggør for kunden, at de ikke bare skal smide varen ud, før udseende, lugt eller smag afslører, den ikke længere er frisk. Fødevarer kan sagtens spises en rum tid, selvom ‘bedst før’-datoen er overskredet.” Det skriver Dagrofa i en pressemeddelelse.

Dog er det ikke første gang man ser et sådan markat på diverse madvarer i Danmark.

Også producenter som Coop, Orkla, Carlsberg og Toms har valgt at indføre denne mærkning på deres varer.


Foto: Shutterstock

 

 

 

Kilde: B.T.

Denne hjemmeside bruger cookies.