
Gigant i modvind: Millionbøde for vildledende reklamer
Shein straffet med millionbøde for falsk grøn profil
Endnu en gang havner det kontroversielle tøjmærke i myndighedernes søgelys – nu for greenwashing i USA
Det kinesiske lavpristøjmærke Shein har fået endnu et alvorligt slag i forsøget på at fremstå bæredygtigt. Ifølge nyhedsbureauet Reuters er Shein blevet idømt en bøde på syv millioner kroner (1,9 millioner dollars) af amerikanske myndigheder for vildledende grøn markedsføring – også kendt som greenwashing.
Bøden falder, efter at den hurtigtvoksende tøjgigant har promoveret sine produkter som bæredygtige uden at kunne dokumentere det. Shein har blandt andet brugt udtryk som “miljøvenlige materialer” og “grønne valg” på sin hjemmeside og i markedsføringskampagner, hvilket ifølge myndighederne har ført forbrugere bag lyset.
Denne nye bøde kommer blot en måned efter, at Shein blev idømt en bøde på 300 millioner kroner af de franske myndigheder for lignende forseelser – herunder misvisende miljøpåstande og falske rabatter.
Sagen føjer sig til en længere række af kritikpunkter mod Shein, som også omfatter dårlige arbejdsforhold i produktionsleddet, tvivlsom gennemsigtighed i forsyningskæden og overproduktion, der bidrager massivt til tøjindustriens klimabelastning.
Shein har i flere år positioneret sig som et populært valg blandt unge forbrugere på sociale medier som TikTok og Instagram, men myndighedernes voksende fokus på grøn etik og forbrugerbeskyttelse truer nu brandets image i Vesten.