Dansk ret afviser Haribos forsøg på at patentere vingummibamsers design, men åbner for ny behandling af sagen.
Efter flere års juridiske kampe står Haribo igen tilbage som taber i forsøget på at beskytte designet af deres velkendte vingummibamser, også kendt som “guldbamser”. Sø- og Handelsretten afviste onsdag slikgigantens krav om patentbeskyttelse, men har samtidig sendt sagen tilbage til Ankenævnet for Patenter og Varemærker for yderligere behandling.
Retten: Ingen særpræg i guldbamsernes design
Haribos moderselskab, Rigo Trading fra Luxembourg, har siden 2018 forsøgt at få det tredimensionelle design af guldbamserne beskyttet som varemærke i Danmark. Dette krav blev afvist af Patent- og Varemærkestyrelsen, som vurderede, at designet mangler det nødvendige “iboende særpræg”. Ankenævnet for Patenter og Varemærker fastholdt denne afgørelse i 2023, og Sø- og Handelsretten har nu stadfæstet denne beslutning.
Ifølge retten er guldbamsernes design for almindeligt inden for slikbranchen og skiller sig ikke væsentligt ud fra branchens normer og sædvaner. Det betyder, at designet ikke opfylder kravene til varemærkebeskyttelse.
Dette belyser Ekstra Bladet.
Flying Tiger og tidligere tvister
Sagen trækker tråde tilbage til 2015, hvor Rigo Trading krævede, at butikskæden Flying Tiger stoppede salget af deres vingummibamser, som ifølge Rigo lignede Haribos guldbamser. Flying Tiger afviste kravet og argumenterede for, at lignende vingummibamser var almindeligt tilgængelige i andre butikker, som eksempelvis Rema 1000 og Irma. Sø- og Handelsrettens afgørelse bakker indirekte op om denne vurdering.
Dette er heller ikke første gang, Haribo taber en juridisk kamp om guldbamsernes design. En tysk domstol afgjorde i 2015, at den schweiziske chokoladeproducent Lindt ikke krænkede Haribos rettigheder ved at sælge chokoladebamser i en lignende form.
Håb om ny behandling
Selvom Sø- og Handelsretten afviste patentkravet, gav de medhold i Rigos ønske om at få sagen genoptaget i Ankenævnet for Patenter og Varemærker. Dette åbner for en ny vurdering, hvor Rigo kan forsøge at styrke deres argumenter for, hvorfor guldbamsernes design bør opnå beskyttelse.
For nu står Haribo imidlertid tilbage med en ny juridisk udfordring i deres fortsatte kamp for at beskytte et af deres mest ikoniske produkter.