X

Influencere skal følge nye regler: Vil sætte en stopper for reklamer til børn og unge

Influencere skal følge nye regler:

Nyt influencer-nævn vil sætte en stopper for reklamer til børn og unge

Markant initiativ skal sikre, at influencere tager ansvar for deres indhold

Influencere, der markedsfører usunde fødevarer til børn eller alkohol til unge under 18, kan fremover få en offentlig reprimande – hvis de vælger at tilslutte sig et nyt etisk nævn. Det skriver Fagbladet Journalisten ifølge DR.

Det nyoprettede nævn skal håndhæve opdaterede retningslinjer for etisk influenceradfærd og særligt beskytte børn og unge mod skadelig reklame. Influencere, der frivilligt melder sig ind, vil modtage et digitalt mærkat, som kan vises på deres platforme. Mærkatet skal signalere, at influenceren følger et sæt klare etiske standarder.

Men mærkatet er ikke bare pynt: Brydes reglerne gentagne gange, mister influenceren retten til at bruge det – en offentlig og potentiel image-skadelig sanktion, som nævnet håber vil virke præventivt.

Bag det nye initiativ står blandt andre Medierådet for Børn og Unge samt Forbrugerombudsmanden. De håber, at tiltaget vil skabe større ansvarlighed og gennemsigtighed i den hurtigt voksende influencerbranche.

Flere eksperter vurderer, at initiativet er et vigtigt skridt i den rigtige retning: “Børn og unge er sårbare over for skjult reklame, især når det kommer fra rollemodeller som influencere. Det her kan være med til at sætte nye standarder,” siger medieekspert og lektor Camilla Mehlsen til DR.

Om nævnet får tilslutning fra branchens største profiler, vil fremtiden vise – men presset for mere regulering vokser.

Kilde: Fagbladet Journalisten via DR

Denne hjemmeside bruger cookies.