Mange lærere står uforberedte i tilfælde af krise: “Ved ikke, hvad jeg skal gøre”
Ny undersøgelse afslører alvorlige huller i skolernes kriseberedskab – hver tredje lærer er i tvivl om, hvordan de skal handle ved en voldsom hændelse.
En ny spørgeskemaundersøgelse fra Danmarks Lærerforening, lavet for Folkeskolen, viser, at en betydelig andel af lærere ikke føler sig klædt på til at håndtere alvorlige krisesituationer i skoletiden – såsom voldelige hændelser eller angreb.
Ifølge undersøgelsen svarer 23 procent af lærerne, at de ikke ved, hvordan de skal agere i tilfælde af en krise på skolen. Yderligere 12 procent svarer “ved ikke”, hvilket bringer det samlede antal lærere i tvivl op på 35 procent.
Undersøgelsen kaster også lys over skolernes beredskabsplaner. 11 procent af lærerne oplyser, at deres skole ikke har en beredskabsplan for eksempelvis væbnede angreb, mens 22 procent svarer, at de ikke ved, om der findes en sådan plan.
Resultaterne vækker bekymring i en tid, hvor der internationalt har været øget fokus på sikkerhed i skoler, og hvor krisehåndtering og evnen til at reagere hurtigt og korrekt kan være afgørende.
Danmarks Lærerforening har endnu ikke kommenteret på, hvilke tiltag der bør iværksættes for at styrke lærernes viden og skolernes beredskab, men undersøgelsen peger tydeligt på et behov for handling.
Kilde: Folkeskolen.dk / Danmarks Lærerforening