X

Letbanens etape 2: Klar til start i 2032 trods højere omkostninger

Letbanens etape 2: Klar til start i 2032 trods højere omkostninger

Efter lange forhandlinger og økonomiske udfordringer er der flertal for letbanens etape 2, som vil forbinde Odense centrum med Seden og Vollsmose. Projektet forventes at åbne i 2032 og skal styrke byens kollektive transport.

I 2032 kan odenseanerne se frem til at tage en ny tur med letbanen, når etape 2 åbner. Det blev besluttet torsdag aften, hvor seks af byrådets otte partier underskrev en aftale, der sikrer flere midler til folkeskoler, ældrepleje og ikke mindst letbanens udvidelse.

Denne nye strækning vil forbinde Odenses centrum med Seden og Vollsmose. Men projektet har ikke været uden modstand. De seneste år har der været uenighed blandt byrådets partier og borgerne i Odense, særligt når det gælder økonomien bag etape 2.

Højere Omkostninger end Forventet

De nyeste beregninger viser, at etape 2 vil blive dyrere end oprindeligt antaget. Det anslås nu, at projektet vil koste 1,78 milliarder kroner – en stigning på 292 millioner kroner. Odense Kommune skal betale 1,1 milliarder kroner af dette beløb, hvilket er 150 millioner mere end først beregnet. Derudover vil det årlige driftsbudget stige med 15 millioner kroner til i alt 60 millioner kroner.

På trods af disse økonomiske udfordringer, er der nu flertal for projektet, efter at Det Konservative Folkeparti sent torsdag aften skiftede holdning og underskrev forliget. Rådmand Søren Windell udtalte i den forbindelse:

“Vi anerkender, at der er et flertal for etape 2, og vi kan også se de store potentialer i udviklingen af Vollsmose og områdets kollektive trafik. Det er en samlet plan, vi har sagt ja til.”

Dette belyser Fyens Stiftstidende.

En Kollektiv Trafikplan for Fremtiden

Etape 2 vil strække sig over 9,2 kilometer mellem Sukkerkogeriet og Seden og inkluderer 10 nye stationer. Da der allerede er lagt skinner på næsten halvdelen af ruten, vil det kun være nødvendigt at anlægge yderligere 4,9 kilometer spor. Der skal også indkøbes otte nye letbanetog for at betjene den nye rute.

Udvidelsen er en central del af Odense Kommunes ambition om at fremme kollektiv transport, både i de nordlige og sydlige dele af byen. Med et stærkere netværk af letbane og højfrekvente busser håber kommunen at skabe en mere bæredygtig og effektiv bytrafik.

Selvom projektet har mødt modstand undervejs, står det nu klart, at Odense kan se frem til en udvidet letbane, der skal styrke byens infrastruktur og binde byens forskellige områder bedre sammen.

Denne hjemmeside bruger cookies.