
Morten Kjeldgaard i stormvejr: Solgte madplaner med stjålne opskrifter
Eksperter vurderer, at Morten Kjeldgaard har brudt ophavsretten ved at sælge kopierede opskrifter i sine træningsforløb.
Den kendte influencer og tidligere ‘Vild med dans’-stjerne Morten Kjeldgaard befinder sig i en alvorlig sag om ophavsret. Ifølge flere eksperter og udbydere af online madindhold har han uden tilladelse brugt billeder og opskrifter fra mindst seks forskellige kilder i sine betalte madplaner – en praksis, der ifølge juridiske eksperter udgør et klart brud på ophavsretten.
Radio IIII har været i kontakt med flere af de berørte parter, herunder populære madblogs som Valdemarsro, Benedictes Mad og Cathrine Brandt, samt magasinet iForm. De bekræfter, at deres materiale er blevet anvendt uden tilladelse i madplaner, som er inkluderet i Morten Kjeldgaards træningsforløb, der koster omkring 1300 kroner om måneden.
Dette belyser Ekstra Bladet.
Professor i medieret ved Syddansk Universitet, Sten Schaumburg-Müller, udtaler:
“Det er i strid med ophavsretten at offentliggøre og sælge billeder og opskrifter uden tilladelse – især uden korrekt kreditering.”
Jan Trzaskowski, professor i markedsføringsret ved Aalborg Universitet, tilføjer:
“Det er en skærpende faktor, at der tjenes penge på materialet. Man kan ikke fraskrive sig ansvaret ved at henvise til en ekstern leverandør.”
Morten Kjeldgaard har i en skriftlig udtalelse til Radio IIII forklaret, at det er en ekstern samarbejdspartner, som har leveret det ophavsretskrænkende materiale. Han udtrykker overraskelse over situationen og oplyser, at han har valgt at skifte leverandør. Trods dette viser gennemgangen fra Radio IIII, at kopieret materiale stadig optræder i madplanerne helt frem til marts 2025.
De berørte bloggere oplyser, at de ikke har givet tilladelse til brugen af deres opskrifter, og flere fortæller, at de tidligere har gjort Kjeldgaard opmærksom på problemet – uden varig effekt.
Sagen understreger, hvor vigtigt det er at respektere ophavsretten – også i den kommercielle del af influencerverdenen, hvor indhold fra andre ofte bruges som en del af betalingsprodukter.
Kilde: Radio IIII, Ekstra Bladet