Ny Rapport: Populære elbiler dumper på stribe
Tesla Model 3: En populær elbil med vedvarende pålidelighedsproblemer
Tesla har revolutioneret elbilmarkedet med sine innovative designs og konkurrencedygtige priser. Særligt Model 3 har været en bestseller og er blevet et symbol på overgangen til grøn transport. Men bag succeshistorien gemmer der sig udfordringer, der gang på gang dukker op i pålidelighedstests. Den nyeste TÜV-rapport for 2025 viser, at Tesla Model 3 fortsat kæmper med en høj fejlprocent sammenlignet med andre elbiler på markedet.
Tesla Model 3 placeres i bunden
Ifølge TÜV, en af Tysklands mest anerkendte organisationer for bilsikkerhed og teknisk kontrol, dumper 14,2 % af Tesla Model 3-bilerne ved deres første periodiske syn. Det betyder, at næsten hver syvende Model 3 ikke lever op til de basale krav for godkendelse, når bilerne er mellem to og tre år gamle.
Denne fejlprocent er mere end dobbelt så høj som gennemsnittet for andre elbiler i samme aldersgruppe, der ligger på 6,4 %. Det placerer Model 3 helt i bunden blandt de 111 biler, der er analyseret i alderskategorien.
Joachim Bühler, administrerende direktør for TÜV-Verband, kommenterer resultaterne:
“Selv bilens høje kilometertal kan ikke forklare de mange fejl. Vi ser især problemer med bremser, aksler og lygter, hvilket tyder på utilstrækkelig service og vedligeholdelse.”
Pålidelighed blandt elbiler: Hvordan klarer de sig?
TÜV-rapporten for 2025 undersøger pålideligheden af i alt 228 bilmodeller, hvoraf 10 er elbiler. Blandt elbilerne er der markante forskelle i fejlprocenter og kilometertal, hvilket giver et klart billede af, hvilke modeller der er mest driftsikre.
Top 3 mest pålidelige elbiler:
- Volkswagen e-Golf – Fejlprocent: 3,4 %. Gennemsnitligt kilometertal: 32.000 km.
- Hyundai Kona Electric – Fejlprocent: 4,0 %. Gennemsnitligt kilometertal: 36.000 km.
- Mini Cooper SE – Fejlprocent: 4,4 %. Gennemsnitligt kilometertal: 36.000 km.
Bundplaceringer blandt elbiler:
- Renault Zoë – Fejlprocent: 8,9 %. Gennemsnitligt kilometertal: 30.000 km.
- Opel Corsa-e – Fejlprocent: 8,3 %. Gennemsnitligt kilometertal: 29.000 km.
- Tesla Model 3 – Fejlprocent: 14,2 %. Gennemsnitligt kilometertal: 53.000 km.
Mens biler som Volkswagen e-Golf og Hyundai Kona Electric klarer sig glimrende med fejlprocenter under 5 %, har Tesla Model 3 en markant dårligere præstation. Det høje kilometertal på Model 3 (53.000 km) kan spille en rolle, men selv når dette tages i betragtning, er fejlprocenten bekymrende høj.
Tesla: En pioner med voksesmerter
Tesla Model 3’s dårlige præstation i TÜV-rapporten rejser spørgsmål om, hvorvidt producentens fokus på innovation og prissætning har ført til kompromiser på kvaliteten. De hyppige fejl med bremser, aksler og lygter peger på mangler i både konstruktion og vedligeholdelse.
Trods disse udfordringer forbliver Model 3 en af de mest solgte elbiler på verdensplan, og dens popularitet skyldes især dens attraktive prissætning og avancerede teknologi. Tesla har også været en drivkraft for udbredelsen af elbiler og udviklingen af ladestationsnetværk. Men hvis mærket skal bevare sin førerposition, bliver det afgørende at adressere de vedvarende kvalitetsproblemer.
Hvad betyder det for køberne?
Resultaterne fra TÜV-rapporten kan give anledning til bekymring blandt nuværende og potentielle Tesla-ejere. Når biler som Hyundai Kona Electric og Volkswagen ID.3 klarer sig betydeligt bedre i pålidelighedstests, kan det påvirke kundernes valg. Købere bør nøje overveje de samlede omkostninger ved ejerskab – inklusive potentielle reparationer og vedligeholdelse – før de investerer i en Tesla Model 3.
Kilde: TÜV 2025-rapporten.