En Analyse af Børns Fællesskaber i Folkeskolen
En nylig undersøgelse, udført af Skole og Forældres publikation, Skolebørn, afslører, at der i gennemsnit er to børn i hver klasse, som ikke har etableret venskaber.
Baseret på data fra 743 forældre til børn i folkeskolen demonstrerer undersøgelsen også, at 7 ud af 10 forældre betragter venskaber som afgørende for deres barns trivsel på skolen, mens 4 ud af 10 mener, at venskaber har en betydelig indflydelse på deres barns faglige udvikling.
Manglen på venskaber kan få betydelige konsekvenser for børnene både på kort og lang sigt. Når et barn føler sig isoleret, kan det resultere i mistrivsel og have en negativ indvirkning på både deres mentale og uddannelsesmæssige velbefindende.
Af denne årsag er det af afgørende betydning, at skolerne aktivt arbejder på at fremme venskaber og skabe trygge fællesskaber for børnene.
Trods dette viser undersøgelsen, at der er plads til forbedring på skolerne. Kun 11 procent af forældrene føler, at skolen i høj grad påtager sig ansvaret for at sikre, at alle elever har en ven. Nogle forældre mener, at lærerne forsøger, men måske mangler den nødvendige tid eller de rette metoder til at imødekomme dette behov.
Forældre ønsker at blive mere involveret i initiativer, der fremmer trivsel og venskaber. 9 ud af 10 forældre er villige til at deltage aktivt, men kun halvdelen har haft samtaler om, hvad de kan gøre, hvis et barn føler sig ekskluderet fra fællesskabet.
Skole og Forældre samt Egmontfonden har udviklet et digitalt spil, som kan bruges på forældremøder til at styrke klassens fællesskab. Spillet giver forældrene mulighed for at diskutere sociale arrangementer, dannelse af legegrupper, håndtering af konflikter og samarbejde.
Desuden viser undersøgelsen, at forældre har tillid til, at de kan bidrage positivt til venskaber og fællesskaber i deres barns klasse. Mens 90 procent ønsker at blive inddraget i trivselsarbejdet, rapporterer kun 59 procent af forældrene, at de rent faktisk bliver inddraget.