Mens køderstatninger halter bagud i salget, oplever plantedrikke stigende popularitet – købmand ser potentiale på længere sigt.
Plantebaserede fødevarer har endnu ikke for alvor vundet danskernes hjerter – i hvert fald ikke når det gælder køderstatninger. Derimod klarer plantebaserede drikke sig bedre, omend der stadig er et stykke vej til at udfordre de traditionelle mælkeprodukter.
Hos Spar i Holstebro fortæller købmand Niels Peter Skræddergaard, at de plantebaserede varer på hylderne ikke er de store salgssucceser.
”Vi sælger ikke særlig meget. Det er små mængder – nærmest i promiller – sammenlignet med andre varer,” fortæller han.
Salgstal taler deres tydelige sprog
Ifølge Coop udgør salget af plantebaserede kødalternativer mindre end én procent af det samlede kødsalg. Til sammenligning ligger plantebaserede drikke på tre til fire procent af mælkesalget. Tallene har stort set stået stille siden 2020.
Niels Peter Skræddergaard oplevede dette på egen hånd, da han for et halvt år siden introducerede et udvalg af plantebaserede kødalternativer i sin butik.
”Det gik ikke særlig godt. Vi solgte nogle få pakker af hvert produkt, men efter seks måneder var vi nødt til at fjerne dem fra sortimentet. Efterspørgslen var simpelthen ikke der,” fortæller han.
Dette belyser TV Midtvest.
En spirende tro på fremtiden
Trods de dystre salgstal er købmanden optimistisk omkring plantebaserede produkters fremtid.
”Det kræver tid og en indsats, før folk vælger de plantebaserede varer. Det samme så vi med økologiske produkter, der startede meget langsomt, men nu er en naturlig del af sortimentet. Jeg tror, det vil gå på samme måde her,” siger Niels Peter Skræddergaard.
Plantedrikke klarer sig bedre
Mens plantebaserede kød- og smørprodukter kæmper, er billedet anderledes for plantedrikke som havredrik, mandeldrik og lignende.
”Salget af havredrik stiger faktisk uge for uge. Det er et område, der går fremad,” siger han.
Opfordring til øget fokus
Niels Peter Skræddergaard håber, at dagligvarekæder som Coop vil gøre mere for at sætte fokus på plantebaserede produkter og hjælpe dem med at finde vej til forbrugernes indkøbskurve.
For nu forbliver plantebaserede produkter en niche, men der er håb for, at forbrugerne i fremtiden vil tage dem til sig som en naturlig del af deres madvaner.