Rådet for Sikker Trafik vil stramme reglerne for bestemte Elcykler
Rådet for Sikker Trafik Opfordrer til Strammere Regler for Hurtige Elcykler
Rådet for Sikker Trafik har rettet henvendelse til politikerne med et krav om strengere regulering af de hurtigste elcykler på markedet, herunder de såkaldte ‘speed pedelecs’ og ‘fat bikes’. Disse elcykler, som kan nå betydeligt højere hastigheder end traditionelle cykler, har været involveret i flere alvorlige ulykker. Det er baggrunden for Rådets anbefalinger om at øge sikkerheden gennem nye regler.
Rådet foreslår blandt andet, at der indføres et krav om nummerplader på disse elcykler, hvilket vil gøre dem lettere at identificere og regulere i trafikken. Samtidig opfordres der til, at man indfører en hastighedsbegrænsning for disse cykler, især i byområder, hvor risikoen for uheld og påkørsler er større på grund af tættere trafik og flere bløde trafikanter som fodgængere og almindelige cyklister.
Begrundelsen for de nye tiltag er en række uheld, hvor de hurtige elcykler har været involveret. Disse ulykker har vist, at cyklerne, på trods af at de ligner almindelige cykler, kan udgøre en langt større risiko i trafikken på grund af deres høje hastighed og vægt. Rådet for Sikker Trafik understreger, at der er et behov for klare regler og en strammere kontrol for at undgå flere ulykker i fremtiden.
Ifølge DR er der en stigende bekymring blandt både trafiksikkerhedsorganisationer og almindelige trafikanter over de hurtige elcyklers tilstedeværelse på vejene. Elcyklerne er især blevet populære blandt pendlere, da de kan nå hastigheder på op til 45 km/t, hvilket er væsentligt hurtigere end almindelige cykler.
Rådet håber, at politikerne vil tage anbefalingerne seriøst og tage initiativ til lovgivning, der kan forbedre sikkerheden for alle trafikanter, samtidig med at de hurtige elcyklers fordele bevares.
Med disse tiltag ønsker Rådet for Sikker Trafik at sikre, at teknologiudviklingen inden for transport ikke går ud over trafiksikkerheden, men at den i stedet tilpasses de nuværende forhold i by- og landevejstrafikken.