
Regeringen vil forbyde reklamer for usund mad til børn
Regeringen vil forbyde reklamer for usunde fødevarer rettet mod børn
Nyt lovforslag skal beskytte børn under 15 år mod målrettet markedsføring – især fra influencere på sociale medier.
Regeringen lægger nu op til et forbud mod reklamer for usunde føde- og drikkevarer målrettet børn under 15 år. Det sker som led i et nyt lovforslag, der skal ændre markedsføringsloven, skriver DR.
Baggrunden for lovforslaget er blandt andet, at flere virksomheder har fået kritik for at bruge kendte influencere til at promovere usunde produkter over for børn og unge. Et af de mest omtalte eksempler er chipsproducenten Kims’ kampagne “Kims Chips Battle”, hvor influencere som Morten Münster og Jas og Mika medvirkede i markedsføring, som blev vurderet at ramme børn direkte.
Erhvervsminister Morten Bødskov (S) understreger, at lovændringen er nødvendig:
– Er man lidt på de sociale medier, så kan man se, at der er et problem. Ikke mindst blandt influencerne er der brugt tid og kræfter på at reklamere målrettet mod børn og unge, og det skal simpelthen stoppes, siger han til DR.
Med det nye lovforslag vil overtrædelser kunne medføre bøder, og Forbrugerombudsmanden får ansvaret for at vurdere, om markedsføringen – eksempelvis fra influencere – er ulovlig.
Forbrugerrådet Tænk har tidligere haft held med en klage over den omtalte kampagne og ser positivt på regeringens udspil.
Lovforslaget markerer et skifte i den politiske tilgang til digital markedsføring og har til formål at beskytte børn mod sundhedsskadelige påvirkninger i en tid, hvor sociale medier spiller en stor rolle i deres hverdag.
Kilde: DR.