SAS i retten: Anklages for at have vildledt kunder under coronanedlukningen
Forbrugerombudsmanden mener, at flyselskabet sendte urigtige oplysninger om aflyste fly – sagen behandles nu i Københavns Byret.
Flyselskabet SAS står torsdag i Københavns Byret, hvor det skal forsvare sig mod en anklage om vildledning af kunder under den første coronanedlukning i 2020. Ifølge Forbrugerombudsmanden overtrådte selskabet markedsføringsloven ved at sende fejlagtige oplysninger til passagerer.
Ifølge anklageskriftet sendte SAS i perioden mellem 21. marts og 5. maj 2020 e-mails til kunder, hvori det fremgik, at deres kommende flyafgange var aflyst. Men i flere tilfælde var det ikke korrekt, lyder det fra anklagemyndigheden.
Forbrugerombudsmanden vurderer, at SAS dermed har vildledt kunderne i en periode, hvor coronarestriktioner og rejseforbud i forvejen skabte stor usikkerhed omkring flyafgange.
Sagen er et led i en række sager, hvor flyselskaber er blevet kritiseret for deres håndtering af aflysninger, refusioner og kommunikation med kunder under pandemien.
SAS har endnu ikke ønsket at kommentere sagen, men skal nu redegøre for sine handlinger i retten.
Kilde: Ritzau / Forbrugerombudsmanden