Stor Fitnesskæde idømt stor bøde
Fitnesskæde idømt stor bøde for vildledende markedsføring
Den landsdækkende fitnesskæde Arca er blevet idømt en bøde på 600.000 kroner for vildledende markedsføring. Ifølge en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden har kæden i perioden fra 2019 til 2023 anvendt markedsføringstiltag, der ikke levede op til markedsføringslovens krav om gennemsigtighed og korrekt information til forbrugerne.
Vildledende information og vigtige afgørelser
Ifølge Forbrugerombudsmanden har Arca misledt forbrugerne ved at reklamere med tilbud og medlemsbetingelser, der ikke svarede til de faktiske vilkår. Dette har ført til, at kunderne har haft en forkert opfattelse af, hvad de reelt forpligtede sig til ved indgåelse af medlemskab.
Forbrugerombudsmanden har vurderet, at Arcas praksis har været i strid med markedsføringslovens regler om god markedsføringsskik og forbuddet mod vildledende oplysninger. Bøden på 600.000 kroner skal derfor ses som et klart signal om, at virksomheder skal sikre, at deres markedsføring er retvisende og ikke vildleder forbrugerne.
Forbrugerombudsmandens udmelding
Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen udtaler i pressemeddelelsen:
“Når virksomheder anvender vildledende markedsføring, kan det medføre alvorlige konsekvenser for forbrugerne, der risikerer at binde sig til aftaler, de ikke var fuldt informerede om. Derfor er det afgørende, at markedsføring altid lever op til gældende lovgivning og giver forbrugerne et retvisende billede af vilkårene.”
Konsekvenser for Arca og forbrugerne
Arca har efter dommen tilkendegivet, at de har revideret deres markedsføringsstrategi og strammet op på deres kommunikation over for kunderne. Fitnesskæden har desuden understreget, at de vil sikre større gennemsigtighed i deres medlemsvilkår fremover.
Forbrugere, der mener at have været påvirket af Arcas vildledende markedsføring, opfordres til at kontakte Forbrugerombudsmanden for yderligere vejledning om deres rettigheder.
Kilde: Forbrugerombudsmanden, pressemeddelelse.