500 eksperter advarer Tesfaye: Ny lov kan skabe mere utryghed i folkeskolen
Forskere og fagfolk frygter, at udvidede magtbeføjelser til lærere vil føre til flere konflikter og forråelse blandt elever og ansatte.
Et nyt lovforslag fra børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) møder markant modstand fra en bred kreds af fagfolk. Forslaget, der skal give lærere udvidede beføjelser til at anvende fysisk magt, får nu over 500 forskere, skoleledere og pædagogiske eksperter til at advare i et åbent brev bragt i Politiken.
Med lovforslaget lægges der op til, at lærere fremover må bruge fysisk magt til at føre en elev ud af klasselokalet, hvis eleven forstyrrer undervisningen. Ifølge ministeriet skal det give lærerne bedre redskaber til at skabe ro og tryghed i skolen.
Men ifølge kritikerne kan konsekvensen blive den stik modsatte.
– Loven vil optrappe konflikter og utryghed og kan lede til mere forråelse i folkeskolen, siger børne- og skoleforsker Louise Klinge, der også er medlem af Børnerådet, til Politiken.
De over 500 underskrivere opfordrer ministeren til i stedet at styrke de relationelle og pædagogiske indsatser i skolen – eksempelvis gennem bedre støtte, supervision og uddannelse af lærere i konflikthåndtering.
Forslaget ventes fremsat i Folketinget senere på efteråret.
Kilde: Politiken