X

Studerende får friheden til at bestemme om de har bestået

Studerende får friheden til at bestemme om de har bestået

Innovativ undervisning: Ansvar for egen evaluering på DTU

På DTU’s diplomuddannelse i elektroteknologi har studerende på to kurser mulighed for selv at vurdere, om de har bestået. Ifølge Ingeniøren er de traditionelle eksamener erstattet af en selvvurderingsmodel, hvor de studerende ved kursets afslutning klikker sig ind på kursets hjemmeside og bedømmer deres egen præstation.

DTU beskriver denne undervisningsmetode som en anderledes tilgang til læring, hvor de studerende får et større ansvar – ikke kun for evalueringen, men også for deres egen læringsproces gennem hele kurset.

Formålet er at styrke de studerendes selvstændige refleksion og engagement i undervisningen.

Initiativet understreger en voksende tendens i uddannelsessystemet, hvor fokus flyttes fra traditionelle bedømmelsesmetoder til mere fleksible og studenterinvolverende tilgange. Spørgsmålet er nu, om denne metode kan inspirere andre uddannelsesinstitutioner til at følge samme spor.

Kilde: Ingeniøren

Denne hjemmeside bruger cookies.