X

Styrelsen bekræfter: Fjerner cocktail fra hylderne efter ulovlig emballage

Styrelsen bekræfter: Fjerner cocktail fra hylderne efter ulovlig emballage

Farvestrålende cocktail trukket tilbage efter kritik
Alkoholreklamenævnet: Emballage målrettede børn og unge

Den populære cocktail “Rhubarb Crush” fra Mikropolis er blevet trukket tilbage fra markedet, efter at Alkoholreklamenævnet i april 2025 vurderede, at emballagen overtrådte reglerne for markedsføring af alkohol.

Cocktailen, der har et alkoholindhold på 6,5 procent, blev solgt i dåser prydet med en farverig figur i japansk manga-stil. Ifølge nævnet kunne udtrykket opfattes som barnligt og dermed være særligt appellerende til børn og unge – en gruppe, alkoholreklamer ikke må målrettes.

I en pressemeddelelse skriver Alkoholreklamenævnet, at der er foretaget en helhedsvurdering, hvor både farver, design og illustration er taget i betragtning. Konklusionen blev, at dåsens visuelle udtryk var i strid med de gældende retningslinjer.

Mikropolis har efter kritikken valgt at fjerne produktet fra hylderne. Virksomheden har ikke ønsket at kommentere yderligere på sagen, men understreger ifølge nævnets oplysninger, at man tager afgørelsen til efterretning.

Sagen føjer sig til en række tidligere eksempler, hvor Alkoholreklamenævnet har grebet ind over for markedsføring, der risikerer at normalisere eller romantisere alkohol over for børn og unge.

Kilde: Alkoholreklamenævnet

Denne hjemmeside bruger cookies.