
To ældre borgere faldt for bedrageritrick
To ældre ofre for bedrageri fra falske bankfolk – Politiet opfordrer til forsigtighed
To ældre borgere blev onsdag ofre for bedrageri. En 92-årig mand fra Skælskør rapporterede, at en person udgivende sig for at være fra Nordea ringede og hævdede, at banken var i gang med at kontrollere kundernes betalingskort og kontanter. Kort efter ankom en “medarbejder” fra banken og formåede at få overdraget betalingskort, pinkode og kontanter. Den falske bankansat lovede at vende tilbage efter at have kontrolleret pengene. Desværre blev der hævet penge fra kortet, inden det blev spærret.
Dette fremgår i døgnrapporten fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.
En 88-årig kvinde fra Præstø oplevede noget lignende senere samme dag. På ny udgav de kriminelle sig for at være fra Nordea, og “bankmanden” hævdede, at der var hyppige tilfælde af tyveri i området. En “ansat” dukkede senere op og fik fat i både betalingskort og smykker. Her lykkedes det også for bedragerne at hæve penge, før kvinden fik spærret sin konto.
Politiet undersøger begge sager som bedrageri.
Politiet opfordrer pårørende til ældre og andre mindre erfarne internetbrugere til at tale med dem om, hvad de skal gøre i tilfælde af et opkald som beskrevet ovenfor. Det anbefales at afbryde samtalen og ringe til yngre pårørende for hjælp. Husk, at hverken banken, politiet, kommunen eller andre myndigheder ringer for at bede om betalingskort, MitID, pin-koder eller lignende, og de sender ikke ansatte ud til din bopæl for at indsamle kort. Giv aldrig kort eller koder ud. Afbryd straks samtalen og ring til bankens hovednummer eller til politiets servicecenter på 1-1-4 for at bekræfte.