Tre ældre borgere fra Nykøbing Falster og Maribo blev i weekenden narret til at udlevere deres kortoplysninger til svindlere, der udgav sig for at være fra banken og Nets.
I løbet af weekenden er tre ældre borgere fra Nykøbing Falster og Maribo blevet udsat for bedrageri, hvor de har mistet kontantbeløb. Dette fremgår af den seneste døgnrapport fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.
Den første hændelse involverede en 89-årig mand fra Nykøbing Falster, som blev kontaktet af en person, der udgav sig for at være fra hans bank. Han blev fortalt, at for at beskytte ham mod svindel, skulle han udlevere sit betalingskort til en repræsentant, der ville komme forbi hans hjem.
En lignende hændelse ramte en 87-årig mand, også fra Nykøbing Falster, mens en 74-årig kvinde fra Maribo blev kontaktet af en person, der påstod at være fra betalingsservicen Nets.
I alle tre tilfælde lykkedes det bedragerne at få fat i de ældres kortoplysninger og hæve penge fra deres konti.
Politiet opfordrer borgerne til at være ekstra opmærksomme og skeptiske, hvis de modtager opkald fra personer, der hævder at være fra banker, myndigheder eller virksomheder. Det er vigtigt aldrig at udlevere personlige oplysninger eller betalingskort, hvis man er i tvivl om ægtheden af henvendelsen.