14. december 2025
Virksomhed dømt for vildledende markedsføring
Virksomhed straffet for grønne påstande uden dokumentation
Retten i Kolding slår fast, at markedsføring om bæredygtighed skal kunne bevises
Virksomheden AYA&IDA ApS er blevet idømt en bøde på 140.000 kroner for vildledende markedsføring, efter at retten i Kolding har vurderet, at virksomheden har givet forbrugerne et misvisende indtryk af sine produkters miljømæssige egenskaber.
Sagen handler om markedsføring af blandt andet drikkeflasker i rustfrit stål, hvor virksomheden har anvendt udsagn som ”den bæredygtige drikkeflaske”. Ifølge retten har AYA&IDA ApS ikke kunnet dokumentere, at produkterne lever op til de grønne og miljøvenlige påstande, som virksomheden har brugt i sin markedsføring.
Forbrugerombudsmanden politianmeldte virksomheden i november 2024 for såkaldt greenwashing – en praksis, hvor virksomheder fremstiller deres produkter som mere miljøvenlige, end der er belæg for. Dommen understreger, at virksomheder skal kunne dokumentere konkrete miljø- og bæredygtighedsudsagn, hvis de bruger dem som salgsargumenter.
Hos Forbrugerombudsmanden fremhæves det, at forbrugerne skal kunne have tillid til grøn markedsføring, og at uklare eller udokumenterede påstande risikerer at vildlede kunderne. Dommen sender dermed et klart signal til virksomheder om, at bæredygtighed ikke må bruges som et tomt buzzword i markedsføringen.
Kilde: Forbrugerombudsmanden













