Virksomheder i modvind: Misbrugte kongehusets medlemmer i reklamer
To virksomheder har overtrådt markedsføringsloven ved at anvende medlemmer af kongehuset i deres produkter – begge har nu rettet ind efter Forbrugerombudsmandens indgriben.
To virksomheder har overtrådt markedsføringsloven ved at bruge medlemmer af kongehuset i deres reklameaktiviteter. Det oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Den ene virksomhed, Sighs ApS, har markedsført og solgt julekugler med motiver af kong Frederik, dronning Mary og dronning Margrethe. Den anden sag involverer en unavngiven enkeltmandsvirksomhed, der har solgt kunstplakater med et motiv af kong Frederik fremstillet med bar overkrop og tatoveringer.
Dette belyser Forbrugerombudsmanden.
Forbrugerombudsmanden påpeger, at brug af medlemmer af kongehuset til kommerciel markedsføring uden tilladelse strider imod markedsføringsloven. Det skyldes, at sådanne fremstillinger kan vildlede forbrugerne og skabe en uretmæssig fordel for virksomhederne.
Begge virksomheder har efterfølgende valgt at efterkomme reglerne og har stoppet den ulovlige markedsføring.